نام کاربری:  
رمز عبور:     



RSS Feed

کد تبلیغات ثابت حرفه ای

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حطوط فکری دادائیست ها ( سبک های سینمائی)


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #1
حطوط فکری دادائیست ها ( سبک های سینمائی)
دادائیسم یا «دادا» مرحله ای از نهضت مدرنیسم است که در هنر و تادبیات اروپا و آمریکا در فاصله سالهای 1961 – 1923 میلادی پیش آمد. [1] دادا یا دادائیسمDadaism ، یک جریان فرهنگی ، ادبی و هنری به حساب می آید که در شهر زوریخ کشور سوئیس ، آنهم در زمان جنگ جهانی اول شکل یافت . این جریان در بدو امر در حوزه های ادبیات ، نمایش ، هنرهای تجسمی و گرافیک مطرح شد.[2]
این مکتب زایده نومیدی و اضطراب و هرج و مرجی است که از خرابی و آدم کشی و بیداد در جنگ جهانی اول حاصل شد و زبان حال کسانی است که به اثبات و دوام هیچ امری امید ندارند و چیزی را در زندگی پا بر جا و محکم و متقن نمی شمارند . غرض پیروان این مکتب طغیانی بر ضد هنر و اخلاق و اجتماع است . می خواهند بشریت و نهضت ادبیات را زیر یوغ عقل و منطق و زبان آزاد کنند! با این حال نباید انتظار داشت که هواخواهانش شیوه کار خود را به عبارتی قابل فهم تنظیم کرده باشند ، زیرا بنای این مکتب بر نفی بود و ناچار می بایست شیوه خود را هم نفی کند.[3]
به تدریج جریان دادا با جریان های نیهلیست و ضد خرد گرایی ادغام شد و در آنها رنگ باخت. در واقع تئوریسنهای اصلی دادا بر آن شدند تا با الگوها و قوانین گذشته به مخالفت بپردازند . فعالیت پیروان دادا شامل گردهمایی های عمومی ، تظاهرات خشونت بار و درج دیدگاه های افراطی در نشریات ادبی و هنری بود . این مکتب بر ضد تمام خشونت ها و وحشیگری های جنگ جهانی اول بود اما در عمل به انحراف کشیده شد و باعث به وجود آمدن ایده ها و سبک های مختلف افراطی گردید تا آنجا که توانست مکتب « سوررئالیسم » و هنر پاپ را تحت تاثیر خود قرار دهد. در حقیقت آنها منکر هر چیزی بودند که ادبیات و هنر به آن پایبند بود . آنها بر خلاف جریان آب شنا و بر ضد تمام اندوخته ها و تجربیات پیشینیان عمل می کردند. حتی زمانی علیه عنصر زیباشناختی در هنر و ادبیات قیام می کند . دادا بر آن می شود که تا به مسائل بی معنا و پوچ روی آورد.
دادا با ادعای ویرانگری و تروریسم در عالم هنر و ادبیات و اخلاق اجتماعی یا فردی ، عملا اسطوره خاص خود را ساخته بود زیرا در عالم هنر قصدش نه آفرینش بلکه ویرانگری بود. ویران ساختن، آن طرز تفکر و آن آفرینش هنر و اندیشه است که به جنگ جهانی منجر می شد. در جنگ جهانی اول انتشار مجلات متوقف شد. در میدان های جنگ، در میان اجساد بی جان سربازان ، چهره های خون آلود نویسندگان و شاعران بزرگ نیز دیده می شد. گیوم آپولینز و شارل پگی و آلن فوونیه قربانی جنگ شدند. در سال 1924 کتابی با عنوان گلچینی از آثار نویسندگانی که در جنگ مرده اند، با دستخط پانصد شاعر و نویسنده کشته شده در جنگ منتشر شد .
مسائلی که مورد بحث نویسندگان بود مسائل اساسی و ساده ای بود که بشریت را گرفتار سرپنجه مرگ و نابودی می کرد . موضوع رمان ها ترس از مر گ و کوشش برای پیروزی تشکیل می‌داد . از میان این آثار ، آتش ؛ اثر هانری باربوس، زندگی شهیدان و تمدن ؛ اثر ژرژ دوهامل، صلیب های چوبی ؛ اثر رولان دورژلیس ، منظومه معروف مرگ قهرمان ؛ اثر ریچارد آلدینگتون ، فجایع جنگ را به خوبی بر ملا می سازد. [4]
نقاشی های داداها نیز تکه گذاری هایی بود که از سرهم کردن آت و آشغال های خیابان درست می شد . داداها لباسهای عجیب و غریب می پوشیدند و مراسم غیر معمول و جنون آمیزی بر پا می کردند و دست به نابودی همه چیز می زدند [5]
کلمه «دادا» از قرن شانزده هم در زبان کودکان به معنی اسب به کار می رفت و از قرن هجدهم تا کنون به چیزی که فکر و ذکر کسی باشد اطلاق می شود . البته این معانی هیچ ربطی به مکتب دادا ندارد . «دادا» را به معنی اسب چوبی در زبان فرانسوی نیز دانسته اند و آن را نیز تکرار کلمه دا که تلفظ بچه گانه کلمه (GUDAP) به معنی هی زدن به اسب است می داند و گروهی آن را به معنی بابا در مقابل کلمه مامان قلمداد کرده اند.[6]
پیروان دادا هیچ وقت حاضر نشدند توضیحی برای علت انتخاب این نام بدهند . بعضی تحلیل گران معتقدند که واژه دادا بی معنی است و ریشه ندارد و برخی دیگر بر این باورند که این واژه ریشه ایتالیایی دارد. آنها می گویند واژه دا به معنی بله است و دادا یعنی بله بله. به هر حال این نام برای این مکتب ادبی، هنری و فرهنگی انتخاب شد .
مکتب ( دادا ) روز هشتم فوریه 1916 در کافه تراس در شهر زوریخ در سویس ، به کمک چاقوی کاغذ بری ای بوجود آمد که به طور تصادفی لای کتاب فرهنگ لغت فرانسه – آلمانی رفت و کلمه ای از یک سفحه را برید. کسانی که در آن مراسم حضور داشتند عبارتند از تریستان تزارا ( 1896-1963 ) و مارسل یانکو ، رومانیاتی ، هوگو بال ، ریشارد هوئلزنیک آلمانی ، هانس آرپ ، آلزاسی و تعدادی دیگر از نویسندگان.[7] در تاریخ 14 جولای ، در همان مکان ، هوگوبال اولیت مانیفیست دادا را قرائت کرد . دو سال بعد، تزارا ، این مانیفیست را مکتوب کرد. دادا با سکانداری تزارا در جولای 1917 توانست اولین نشریه دادائیستی را منتشر سازد . پنج شماره از مجله دادا در زوریخ و دو شماره آن در پاریس منتشر گشت.
جریان دادا یک حرکت خود جوش نبود و در گذر زمان قوام نیافت. عده ای از نویسندگان و هنرمندان که در اثر جنگ جهانی اول به کشور سوئیس فرار کرده بودند این مکتب را تدوین و ارائه کردند و هنگامی که جنگ جهانی در سال 1918 به پایان رسید تمامی هواداران اصلی دادا زوریخ را ترک کردند و به کشور های خود بازگشتند . آنها در کشور های خود به طور مستقل دست به کار شدند و به اشاعه دیدگاه های افراطی دادا پرداختند.
دادا در زوریخ با جنجالهای متعددی که با نمایشگاه ها و تئاتر هایش بر پا کرد ، شکل نهایی خود را در سال 1919 پیدا کرد . مدتی نیز در آمستردام درخشید و سرانجام در پاریس، در ژانویه 1920، وقتی تریسان تزارا در ،نجا مستقر شد قلمرو واقعی خود را پیدا کرد . جداب ترین قسمت تاریخ دادا تظاهرات و نمایش های مختلفی بود که از 1920 به بعد موضوع بحث محافل پاریس شده بود .
نویسندگان دادائیسم معتقد بودند ک مهمترین مرحله در خلق آثار داستانی ، تدوین و کنار هم قرار دادن عناصر داستانی است . داداها به عنصر فضا سازی و مکان ، بیش از همه اهمیت می دادند . چرا که معتقد بودند که تمامی حوادث داستانی و گفت گوهای صورت پذیرفته میان شخصیتها در این مکان باید تحقق بیابد. جدا از آن ، پیروان داستان نویسهای دادائیستی ، سعد داشتند گفت و گوها را به گونه ای طراحی کنند که خواننده احساس کند در جریان گفت و گو قرار دارد و بخشی از مباحث ردو بدل شده را خود باید تکمیل کند . نویسندگان این جریان برای خود هیچ حد و مرزی قائل نبودند و معتقد بودند باید از تمامی خط و مرزها عبور کرد و عبور از تمامی خط های قرمز ، در عمل منجر به هنجار شکنی می شد. در داستانهای دادائیستی ، غافلگیر کردن مخاطب و ایجاد شوک شرط لازم و ضروری به حساب می آمد و نویسندگان دادائیست به تدریج به توصیف صحنه های ازار دهنده و غیر متحمل روی آودند [8]
در داستانهای دادائیستی ، روی مضامین زیر تاکید بسیار می شد: نادیده گرفتن حافظه انسان ، نابودی منطق و قدرت استدلال، نابودی تمامی هنجارها و مناسبات حاکم بر اجتماع ، طرح دیدگاههای ضد جنگ ، نایده گرفتن گذشته ، بی ارزش نشان دادن اشیا و مکان های باستانی ، نایده گرفتن و تمسخر رسالت پیامران ، بی ارزش نشان دادن آینده ، پوچگرایی ، انکار خداوند متعال ، نفی ایمان و روز رساخیزر
نویسندگان دادا داستان را به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار افکار و انیدشه های دادائسیتی قرار می دادند و بر خلاف آنچه که تبلیغ می کردند، به طرح مسائل گوناگون بی اساس پرداختند.
فوتوریسم، کوبیسم ، امپرسیونیسم ، رایونیسم ، ورتی سیسم و سنکرونیسم ، به گفته بیگزیی، والدین ناشناس مکتب دادائیسم اند . دادائیست ها نه مخبط بودند و نه روان پریش ، بلکه با علم و اگاهی ، مردم را دست انداخته و بر انیدشه ها پوزخند زده بودند. آنها نظم و قاعده مندی جاری بورژوازی عصر خود را با تمسخر زیر سوال برده و در آن شکاف ایجاد کردند . آنها عقل خسته قرن 20 بودند .
بسیازی از جریان های مدرن ادبی چون مدرنیسم ، پست مدرنیست و رئالیسم جادویی توسط جریان فکری دادا تغذیه شدند. این مکتب ادبی برای بیان اعتراض خود به دنبال سوژه های تازه می گشتد و حتی حاضر شدد به طرح مصائب سیاهپوستان روی آورد.[9] داداها صلح طلب نبودند و هیچ توافقی با عقاید رومن رولان نشان ندادند و در سال 1917 که انقلاب روسیه به وقوع پیوست استقبالی از آن نکردند. همچنین نمی توان دادا و سورئالیسم را نقطه مقابل هم شمرد یا دادا را تا حد یک مقدمه اعتراض آمیز برای ظهور سوررئالیسم پایین آورد . روابط خویشاوندی بین این دو نهضت تردید ناپذیر است.
حاصل عملکرد دادا عبارت بودد از : کلمات آزاد و حروفچینی بی نظم که قبلا کوبیستها و فوتوریست ها به کار برده بودند . شعر فونتیک ، خودکاری ، کولاژ ، فوتومونتاژ ، هنر انتزاعی و... هیچ کدام ابداع آنها و به ویژه جزء مکمل جهان بینی آنها نبود.
نمونه هایی از آثار دادائیم عبارتند از
1- بیانیه آقای آنتی پیرین / تریستان تزارا
2- جنگل سخنگو با علامت معقول جزیره پاک / تریستان تزارا
3- فراموشم خواهید کرد / آندره برتون و فلیپ سوپو
4- درخت مسافران / از تریستان تزارا
5- دخمه های واتیکان / آندره ژید
6- نمایشنامه قلب ریشو / تریستان تزارا

نمونه ای از فیلم های سبک دادائیسم :
بازگشت به عقل 1923 ( تصاویر نامفهوم هستند)
البته حرکت در آنها کاملا مشهود است .
به شوخی گرفتن سینما ( تصاویر از هیچ چیزی پیروی نمی کند)

با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
11-02-2013 02:53 AM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


کسانی که از این موضوع بازدید کرده اند
5 کاربر زیر موضوع را خوانده است:
محسن قادری (11-03-2013, 01:26 AM)، farzad khani (03-13-2014, 06:26 AM)، miladtngh (04-08-2016, 04:43 PM)، foli (09-24-2017, 12:48 AM)، KeyvanB (11-16-2022, 11:30 AM)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


click درباره ماوب سایتهای زنجیره ای ناجی
   
 
سایت فیلم سازی و کارگردانی
این سایت اختصاصی مختص به فیلم سازی می باشد.
لطفا بعد از ثبت نام ,نام کاربری خود را به شماره 10009121139712 ارسال نمائید برای ارتباط و اطلاع رسانیهای انجمن و لطفا زمینه ی کاری خورد را نیز بگوید
شما در این سایت می توانید آثار خود را به نمایش بگذارید
وهرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد

مدیریت توسط محسن قادری

سالم ترین چت ایران ناجی © تالار گفتگوی ناجی
  • سالم ترین شبکه اجتماعی ایران
  • تالار علمی و عمومی ناجی
  • ناجي پروژه انواع تحقیق و مقاله
  • چت روم ناجی
  • آپ لود فایل ناجی آپلود سنتـــــــــــــــر
  • ناجی فیلم
  • آخرین اخبار سایت
  • یاس سیستم
  • تولبار ناجی
  • وبلاگدهی ناجی ،‌ ناجی وبلاگ