نام کاربری:  
رمز عبور:     



RSS Feed

کد تبلیغات ثابت حرفه ای

ارسال پاسخ  ارسال موضوع 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #1
Smile اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
بخش اصطلاحات سینماییدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کنید.

دکوپاژ (Decoupage )
دکوپاژ ، تقطیع یا برش فنی ، یکی از وظایف بسیار مهم کارگردان است و شامل : تصمیم گیری در مورد محل استقرار دوربین در صحنه ، نوع نورپردازی ، اندازه تصویر ، زاویه دوربین ، نوع حرکت دوربین ، تعداد تصاویری که برای نمایش یک موقعیت لازم است ، نوع اتصال نماها به یکدیگر ، هر صدایی که قرار است در صحنه شنیده شود ( هر صدایی غیر از دیالوگ ها ) و باقی جزئیاتی است که به فرایند تصویری شدن فیلمنامه (سناریو) مربوط می شود.
این وظایف که شاید نیمی از وظایف کارگردان باشد ، باید پیش از فیلم برداری انجام شود و نتیجه آن در فیلم نامه دکوپاژ شده مشخص باشد. کارگردان ها ممکن است هنگامی که به مرحله فیلم برداری می رسند برخی از جزئیاتی را که قبلاً تعیین کرده بودند با توجه به شرایط تغییر دهند ، ولی معمولاً بر اساس فیلم نامه دکوپاژ شده ای که خود تهیه کرده اند پیش می روند. برخی کارگردان ها نیز به دکوپاژ کردن فیلم نامه پیش از فیلم برداری اعتقاد ندارند و معتقدند در هنگام فیلم برداری است که کارگردان می فهمد فیلم نامه ای که در دست دارد باید چگونه ساخته شود. البته معمولاً روش اول ، هم مرسوم تر است و هم کارامد تر.
اهمیت دکوپاژ[ویرایش]
نحوه دکوپاژ ، ضرباهنگ فیلم و حال و هوای آن را به تماشاگر منتقل می کند. برای مثال هر چه تقطیع بیشتر باشد ، طول نماها کوتاهتر باشد و از زوایای بیشتری فیلم برداری صورت گیرد ، ضرباهنگ فیلم نیز تند تر خواهد بود و این روش معمولاً در فیلم های پر زد و خورد ، ترسناک و جنگی ، روش مناسبی برای القای حس ترس و هیجان به تماشاگر است و یا در فیلم هایی که کارگردان می خواهد تماشاگر هر چه بیشتر با شخصیت اصلی همراه شود و با چشم او به ماجرا نگاه کند ، معمولاً از برداشت های بلند و از حرکت دوربین های طولانی و حتی برای بیشتر کردن این حس از نمای نقطه نظر ( POV ) استفاده می کند.
نوع دکوپاژ فیلم به نوعی ، نشان دهنده سلیقه بصری و سبک تصویری کارگردان است. برخی کارگردان ها هستند که به برداشت های بلند اعتقاد دارند ، به این معنی که معتقدند فیلم باید تا حد ممکن به تجربه بصری بیننده در عالم واقع نزدیک باشد ، به همین خاطر این کارگردان ها تا حد ممکن از تقطیع نماها خودداری می کنند ، طرفدار نماهای بلند و حرکت دوربین های طولانی اند ( این روش در بین کارگردان های اروپایی بیشتر مرسوم است ). در عین حال برخی از کارگردان ها نیز طرفدار نماهای کوتاه و قطع های سریع هستند و معتقدند که باید تجربه بصری جدیدی را به تماشاگر ارائه داد ( معمولاً کارگردان هایی که در نظام سینمایی آمریکا کار می کنند بیشتر طرفدار این روشند ).
یک نکته بسیار مهم و وظیفه بسیار خطیر بر دوش کارگردان آن است که ، او باید به ویژه در تقطیع نماها و نوع اتصال آنها به یکدیگر و در زاویه بندی دوربین ، به گونه ای عمل کند که تماشاگر حس پرش و بریدگی نداشته باشد و یا به عبارتی او باید احساس کند که فیلم تداوم دارد ، زیرا در غیر این صورت ممکن است در اثر این پرش ها توجه او از فیلم کنده شود و چون حواسش پرت شده از همراهی با فیلم صرف نظر کند. علاوه بر این ، کارگردان باید به گونه ای عمل کند که چشم و ذهن تماشاگر را خسته نکند. به طور خلاصه نماها باید به گونه ای باشند که نه آنقدر کشدار و بی تحرک باشند که خسته کننده به نظر برسند و نه آنقدر کوتاه و سریع که تماشاگر نه تنها اطلاعاتی به دست نیاورد بلکه دچار سرگیجه هم شود. افراط و تفریط به فیلم صدمات بسیاری وارد می کند.
فیلم نامه دکوپاژ شده
ابتدا کارگردان هر سکانس فیلم نامه را به نماهای مختلف ( اصطلاحاً پلان ) تقسیم می کند ( منظور هر برداشت دوربین است یعنی فاصله بین خاموش و روشن کردن دوربین ). بعد از آنکه همه فیلم نامه به این صورت تقسیم بندی شد. پلان ها به ترتیب پشت سر هم قرار می گیرند.
حال باید فیلم نامه دکوپاژ شده را روی کاغذ نوشت. برای هر پلان صفحه شامل پنج بخش است :
شماره سکانس و شماره پلان : باید شماره سکانس و شماره پلان را در جایی بالای هر صفحه هر نما نوشت.
نوع پلان : داخلی یا خارجی و محل فیلم برداری ( به همان صورت که در فیلم نامه اصلی است ) ، همچنین روز فیلم برداری با توجه به برنامه ای که برای فیلم برداری تهیه شده ، زیرا در این برنامه پلان ها به ترتیب فیلم برداری نمی‌شوند ، بلکه برای صرفه جویی در وقت و هزینه ها ، پلان هایی که در یک مکان و در یک موضع رخ می دهند را با هم می گیرند.
وضعیت صحنه : آنچه را که در هر پلان رخ خواهد داد را می نویسند و در همان قسمت ، نوع نما ( کلوزاپ ، لانگ شات و ... ) و نوع حرکت دوربین را با علامت های اختصاری مشخص می کنند. به این ترتیب که یک خط کسری می کشند و در صورت نوع نما ، و در مخرج حرکت دوربین را با علائم اختصاری می نویسند.
دیالوگ : دیالوگ هایی را که در این نما بین شخصیت ها رد و بدل خواهد شد را در یک ستون می نویسند.
صداها و نوفه ها : همه صداهایی که در سر این صحنه شنیده خواهد شد ، مثلاً صدای ماشین یا چکیدن قطرات آب یا رادیو و ... . می توان در این بخش موسیقی را نیز مشخص کرد که آیا در این پلانموسیقی متن باشد یا نه ، ولی معمولاً این کار را نمی‌کنند و بعد از آنکه فیلم برداری تمام شد درباره بخش هایی که باید موسیقی متن داشته باشند تصمیم گرفته می شود.
به این ترتیب یک فیلم نامه دکوپاژ شده خواهیم داشت

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 04:45 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #2
RE: اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
دکوپاژ و میزانسن در سینما 

 بررسی اجمالی  دکوپاژومیزانسن به عنوان اصلی ترین ابزار کارگردان 

 
 
 
گفتن از عناوینی که نیاز به مطالعه تئوری، زیاد فیلم دیدن و حتی تجربه های عملی و میدانی دارد در قالب یک مقاله کار سخت و شاید نشدنی باشد. به ویژه این که اگر قصد آموزش مفاهیم ذکر شده در عنوان مقاله را داشته باشیم، ناگزیر از تشریح مفاهیم ، در نمایش هم زمان نمونه هایی از فیلم هستیم. با این وجود برای مخاطبی که آشنایی مختصری هم با این مفاهیم دارد تحلیل کاربردی،خالی از فایده نخواهد بود.
در شماره ی قبل این عنوان به تفاوت بصری سینما و تلویزیون پرداختیم. این که در دانش عملی کارگردان سینما، تأثیرپذیری های تصویرشناسانه و زیبایی شناختی از الگوهای رایج باید منطبق بر محتوایی باشد که در روایت داستانی فیلم لحاظ شود. یکی از اصلی ترین وظایف کارگردان فیلم، دکوپاژ صحنه هایی است که در تولید فیلم باید تصویربرداری  یا فیلم برداری شود. فیلم نامه به عنوان مصالح اولیه ساخت فیلم خیلی به جزئیات صحنه ها نمی پردازد که در واقع نباید هم این طور باشد که در این صورت فیلم نامه شاکله ی یک داستان یا رمان را پیدا می کند. مثلاً نویسنده ی فیلم نامه سکانس را این طور می نویسد.
شب- خارجی- روبروی بیمارستان
همه جا ساکت و آرام است. از تردد معمول خودروها، خبری نیست. زمین از بارانی که قطع شده، خیس است و چراغ های بیمارستان یکی در میان روشن و خاموش است.
آمبولانسی آژیرکشان وارد خیابان می شود و داخل حیاط بیمارستان توقف می کند. پشت بند توقف آمبولانس، خودروی مدل بالایی هم وارد خیابان می شود علی رغم ممانعت نگهبانی بیمارستان وارد حیاط می شود، سه مرد از داخل خودرو پیاده می شوند و در انتقال بیمار آمبولانس، که زنی است، مأموران اورژانس را کمک می کنند.
دکوپاژی که کارگردان برای فیلمش انتخاب می کند ، به محتوا وژانر کلی فیلم باید بستگی داشته باشد.
 کارگردان این سکانس را هر طوری که بخواهد می تواند دکوپاژ کند. می تواند دوربین را در طبقات بالای ساختمان روبروی بیمارستان بکارد و تنها با یک پلان تمام وقایع را نشان دهد. سکانس پلانی که بدون حذف و اضافات تصویری، تنها حادثه ی این صحنه را به تصویر بکشد یا می تواند از چند پلان مجزا استفاده کند. از زاویه های مختلف طوری که تقدم و تأخر روایی صحنه ها حفظ شود به این صحنه نگاه کند دکوپاژی که کارگردان برای فیلمش انتخاب می کند، به محتوا و ژانر کلی فیلم باید بستگی داشته باشد. این همان مفهومی است که ایجاد فرم از نوع محتوا را شکل می دهد. مثلاً اگر داستانی پلیسی و حادثه ای، فیلم شود، دکوپاژ فیلم، چینیش پلان های هر سکانس باید ریتم تندی داشته باشد. پلان های طولانی و بی تحرک، مضحک نشان می دهد. یا برای فیلمی که معمایی است از تصاویری که حرکت دوربین در آن به چشم بیاید استفاده می شود. وقتی قرار به تصمیمی معمایی یا رمزآلود از طرف اشخاص بازی باشد حرکت دوربین از نماهای باز به نماهای بسته تر، باید تغییر کند. همه ی مواردی که ذکر شد به دکوپاژی که کارگردان پیش از فیلم برداری برای صحنه در نظر می گیرد بستگی دارد. در سینمای کلاسیک استفاده از هر نمایی، مفهوم خاصی را در ذهن تماشاچی متبادر می کند. شاید تماشاچی، دانش دقیقی از مفاهیم مستفاد از هر نما، نداشته باشد ولی این شیوه ی گزینش نماها در ناخودآگاه تماشاچی اثر می کند. فیلم هایی که پیش ازاین تماشاچی دیده است و البته فلسفه ی بصری زیبایی شناختی در مفهوم هر نوع نما در این اثرپذیری، نقش دارد.
 
 
یکی از نمونه های مثالی زدنی در این نوع دکوپاژ در فیلم سرپیکوی سیدنی لومت است.
نقش سرپیکوی پلیس را آل پاچینو بازی می کند. فیلم در مورد پلیسی است که علیه نظام فاسد پلیس آمریکا می شورد. در این فیلم سرپیکو در این مبارزه تنهاست. این مفهوم دراماتیک و داستانی فیلم است ولی لومت با زیرکی این مفهوم را در دکوپاژ و میزانسن های فیلمش نشان می دهد. تماشاچی متوجه این دقت بشود یا نشود، در پایان فیلم تنهایی سرپیکو را می پذیرد. با این که قهرمان فیلم در تقابلات و برخی موارد در تعاملات با آدم های دیگر فیلم است.
در صحنه های این فیلم سرپیکو هرگز در نمایی دیده نمی شود که با جمعی همراه باشد. حتی جایی که در کلاس توجیهی پلیس ها شرکت می کند، به تنهایی از تصویر خارج می شود و یا معمولاً در حضور در جمع های انسانی فیلم مقابل گروه ها قرار می گیرد این مفهوم نمادین و روایی در زیبایی شناسی بصری فیلم هم وجود دارد.
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 05:00 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #3
RE: اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
  دکوپاژدر فیلم کوتاه 
دکوپاژ کلمه ای است فرانسوی بر گرفته از کلمه دکوپه که وارد اصطلاحات سینمایی شده است. دکوپاژ در اصل عبارت است از تقطیع نما ها و خرد کردن صحنه ها به پلان های کوچکتر برای فیلمبرداری و تصویر برداری، بطوری که در این پلان ها تداوم بصری رعایت شود.در واقع دکوپاژ عبارت است از میزانسن ، طراحی بازی ها ، دکور ، نور ، انتخاب زوایای دوربین، آکسسوار و طراحی صحنه ها و کمک به بیان تصویری یک اثر هنری در قالب فیلم و تصویر متحرک که توسط کارگردان و با فکر و اندیشه او طراحی و اجرا می گردد.البته دیگران درآن دارای نقش می باشند ولی کارگردان مولف اصلی است ودیگران تابع اویند..
در این مقاله و سلسله مقالاتی که در پی خواهد آمد قصد داریم راجع به دکوپاژ مطالبی را در اختیار شما هنر جویان هر چند مختصر قرار دهیم که امید واریم مورد استفاده واقع شود.در ابتدا جهت آگاهی و بعنوان پیش زمینه توضیحاتی مختصر را بیان می کنیم.
 
مونتاژ :عبارت است از پیوند نماهای کوچک به یکدیگر با نظمی خاص ، بطوری که روند کلی داستانی را نشان دهد.
اجزای تشکیل دهنده ساختمان فیلم از نظر دستور زبان سینما:
 
1- فریم: کوچکترین واحد ساختمانی فیلم است ( قاب)
در دوربین تصویر برداری ویدئو بر روی تار کد ، رنگهای اصلی - آبی ، قرمز، سبز RGB )) تبدیل به جریان الکتریکی شده وبصورت مورب بر روی نوار متال ویدئو ضبط می شوند.در خلاء لایه حساس روی نوار ویدئو گوتینگ می شودکه بر روی آن صدا و تصویر ضبط می گردد. البته توسط دو قطب آهن روبا ارتعاشات صدا توسط هد بر روی نوار متال ضبط می شود.
در ویدئو هر فریم شامل دو میدان زوج وفرد است و هر دو فیلد یک فریم استدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تعداد کادر در فیلم 24 کادر و در تلویزیون 25 کادر است و تلویزیون دارای 625 خط می باشد.
پدیده لختی دید در سینما و تلویزیون
یک فیلم دو ساعته ، یک ساعت آن تاریکی است .بین هر دو فریم یک صفحه سیاه قرار می گیرد که ما چون یک تصویررامی بینیم و در ذهن ما اثرات آن وجود دارد با تصویر بعدی تطبیق می دهیم و آنرا نمی بینیم.
2- نما ، پلان ، شات :به مجموعه ای از فریم ها که شامل قسمتی از رویداد باشد گفته می شود.
پلان دوربینی : زمان شروع تا زمان قطع دوربین را پلان راش می گویند. پلان عنصر اصلی دکوپاژ است.
3- صحنه : از تجمع چندین نما که ایده ای را بیان کند صحنه بوجود می آید.
صحنه پلان : مونتاژ درون نما ، یک صحنه یک پلانی . صحنه کوچکترین واحد فیلمنامه است که دارای آغاز ، میانه و پایان است.کوچکترین واحد فیلم ، فریم است و کوچکترین واحد فیلمنامه صحنه است.
4- سکانس Sad sequence)به مجموعه ای از چند صحنه که با هم بخشی از داستان را روایت می کنند سکانس (بخش ) می گویند.تنها محدودیت سکانس ، محدودیت ایده ای آن است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 05:12 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #4
RE: اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
دکوپاژ در فیلم کوتاه
خط فرضی : مهمترین و اساسی ترین چیزی که باید یک کارگردان و فیلمساز رعایت نماید خط فرضی است . خط فرضی خطی است به موازات دوربین که بر اساس نمای معرف فرض می شود و نباید آنرا شکست مگر با دلیل و منطق که توضیح خواهیم داد.تصور کنید شما اگر خط فرضی را رعایت نکنید هنگام تدوین فیلمتان چه فاجعه ای ببار خواهد آمد . به یکباره می بینید جهت حرکت ها عوض می شود و کاراکتر هایتان بجای اینکه بطرف همدیگر بیایند از هم دور می شوند.بطور ساده اینطور می توان خط فرضی را توضیح داد فرض کنید در روبروی شما در یک باغ وحش قفس شیری قرار دارد و شما می خواهید از آن تصویر برداری نمایید شما از روبرو و از چپ و راست و بصورت مورب از شیر درون قفس تصاویر متعددی می گیرید ولی نمی توانید از قفس عبور کرده واز آنطرف قفس تصویر برداری نمایید. در واقع اگر می توانستید از قفس عبور کنید این کار را انجام میدادید ولی هنگام میکس فیلم تان جهت ها بر عکس می شد . پس در اینجا قفس نقش خط فرضی را داشت که مانع آن شد که ما به آنسوی قفس برویم و خط فرضی شکسته نشددیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
البته با پنج قانون کلی می توان خط فرضی را شکست :
1- استفاده از تراولینگ دوربین : یعنی دوربین بر روی ریل و با حرکت بدون کات (قطع) از خط فرضی بگذرد و دور کاراکتر بچرخد.
2- استفاده از نمای خنثی SadHed on) :اگرنمای خنثی ائی که استفاده می کنیم قدری طولانی باشد ، تماشاچی فراموش می کند که خط فرضی کجا بوده است ودر اینجا می توان خط فرضی راشکست و بر اساس خط فرضی جدید دکوپاژ را انجام داد.
3- کات اوی (cat away): که شامل استفاده از 1- اینسرت : که در آن وحدت مکانی وجود داشته باشد و شئ مورد نظر قبلا و در نمای قبلی وجود داشته باشد. ( اینسرت یعنی نمای درشت از شئ بی جان ) 2- استفاده از اینتر کات یا کات واسطه بمنظور ایجاد تداوم و گذشت زمان، مانند مرور خاطرات و بازگشت به گذشته( فلاش بک ) و استفاده از نمای ابژکتیو (دید دوربین )
4- استفاده از نمای سوبژکتیو (دید بازیگر): نمونه عینی آن را شاید بارها دیده باشید مانند دو کاراکتر که در یک ماشین نشسته اند و از دید بازیگر ها می بینیم که جهت ها عوض می شوند در حالی که این نقطه دید بازیگر است و برای تماشاچی قابل قبول می باشد.
5- استفاده از نمای انتقال حجمی : بادلیل منطقی مانند هرج و مرج ، خود کشی ، و اتفاق مهمی که در صحنه روی می دهد ، می توان خط فرضی را شکست.
پس یک کار گردان با ذوق و آینده نگر هنگام دکوپاژ فیلمش همیشه خط فرضی را در نظر دارد و در موقع تصویر برداری آنرا رعایت می نماید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 05:13 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #5
RE: اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
دکوپاژ در فیلم کوتاه 
انتخاب زوایا و نوع نگاه دوربین : 

یکی از مهمترین و کاربردی ترین چیزی که در دکوپاژ اهمیت دارد ، انتخاب زوایای دوربین است.که در جهت پیشبرد قصه و تاثیرش بر مخاطب و ایجاد حس واقع گرائی نقش اساسی را ایفا می کند. یک فیمنامه خوب و جذاب با یک انتخاب بد زوایای دوربین نمی تواند با مخاطب ارتباط بر قرار سازد.یک کارگردان باذوق معمولا با انتخاب زوایای دوربین اش مخاطب را به بطن و عمق داستان فیلمش می برد . برای ایجاد حس ابهت کاراکتر هایش معمولا از زوایای لو انگل ( زاویه زیر به بالا) استفاده می کند .و برای این کار کادر و قاب تصویرش را طوری انتخاب می کند که با حرکت و چرخش بازیگر روبه جلو این حس به تماشاچی القاء شود. در جائی دیگر برای اینکه تنهائی یک کاراکتر سرگردان را در یک بیابان بی آب و علف نشان دهد و اورا با آن مقایسه نماید از زوایای های انگل( زاویه بالا به پایین) استفاده می نماید.


گاهی دکوپاژ را طوری برنامه ریزی می کند که ابتدا با یک نمای  بسته اورا نشان می دهد و اورا با زاویه لو انگل می بینیم که مثلا یک آدم قدرتمندی است مثل یک آدمکش فراری ولی با انتخاب درست لنزها و فیلمبرداری یکدست اگر رفته رفته دوربین با ذوم بکی عقب کشیده و از اودورشود بطوری که او جزئی از طبیعت گردد

(نمای اکستریم لانگ شات ) نمای باز خیلی خیلی دور، در اینجا کارگردان و فیلمساز با انتخاب این نما کوچکی و خواری این آدمکش فراری راکه همه قبلا از او می ترسیدند در برابر طبیعت بی انتها به تصویر می کشد و تماشگر در می یابد که او کوچکتر از آن است که تصور می شد. البته نمای باز همیشه معرف کوچکی نیست ، گاهی مواقع برای نشان دادن عظمت و ابهت و بزرگی هم از آن استفاده می شود . مانند فیلمها و سریالهای تلویزیونی و تاریخی که با یک نمای باز و خیلی دور تماشاچی به عمق و عظمت لشگریان پی می برد و آنها را می بیند . پس در اینجا تاکید بر عظمت و ابهت سپاهیان و لشگریان مطرح است ولی در نمای قبلی که گفته شد، مقایسه شخص با طبیعت و بیابان مطرح بود. پس قصه و فیلمنامه اگر درست درک شود خود زوایای مورد نظرش را می طلبد .
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 05:24 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ


*******
کارگردان
Administrators
وضعيت : آفلاین
Trade Count: (0)
ارسال ها:275
تاریخ ثبت نام:Oct 2013
اعتبار: 0
سپاس ها 25
سپاس شده 11 بار در 9 ارسال

مدال فعال

ارسال: #6
RE: اصطلاحات سینمایی، دکوپاژ چیست؟Decoupage
دکوپاژ در فیلم کوتاه 
جهت دید ، ورود و خروج از کادر ، کادر بندی : از دیگر اصولی که یک کارگردان بایستی رعایت نماید کادر بندی فیلم است که چگونه باید کاراکتر هایش را در قاب تصویر جای دهد که هم قانون کلی کلاسیک را رعایت نماید و هم مخاطب از اثرش لذت ببرد وبا با آن ارتباط برقرار سازد.او بایستی از کادر و قاب تصویر طوری استفاده نماید که اصل رویدادی که درون قاب یا کادر روی می دهد بدون هیج مانعی به مخاطب منتقل شود چرا که دوربین در اینجا بمثابه چشم مخاطب است . کارگردان و قاب تصویر در اینجا می تواند حکم نقاش و بوم را داشته باشد که بایستی با چیدمان درست و جای دادن آکسسوار صحنه یک کادر منطقی ایجاد نماید البته ممکن است پرسیده شود این کار به تصویر بردار و فیلمبردار کار مربوط می شود اما باید گفت درست است که تهیه و ساخت فیلم ، یک کار گروهی است و بدون همکاری دیگر عوامل و دست اندرکاران ، تولید میسر نخواهد بود اما کارگردان حرف اول را می زند و او مانند یک مغز متفکر بر همه چیز نظارت دارد و اوست که داستان نوشتاری را با فکر و ذهن خلاق خود به تصویر بصری تبدیل می نماید. بایستی از کادر نهایت استفاده راببرد.
رعایت قوانین زیر در کادر بندی ضروری است :  [تصویر: Thumb.aspx?Id=1A5566B7-369A-40FD-B0C5-F329F78B4AF8]
1- مسیر دید سوژه باید باز باشد .  یعنی اگر کاراکتر یا  بازیگر بسوئی نگاه  می کند و اورا در کادر بسته ای قرار داده ایم طوری کادر بندی نماییم که جلو کادر کمی خالی باشد.
                                                                     [تصویر: Thumb.aspx?Id=4BD81A0A-5C22-4754-85D5-8FFAED46A965]       
2- بالای سر سوژه به اندازه کافی خالی باشد .طوری کادر بندی نکنیم که نصف سرش خورده شود،  مخصوصا در نماهای بسته ، البته بعضی از تلویزیونها ،  بخصوص نوع قدیمی نصف کادر را حذف می نمایند.
                                                                    [تصویر: Thumb.aspx?Id=87130EBD-FF52-46CF-AF87-756EB9CAADB0]      
3- انتخاب مناسب اندازه نما ،      که بستگی به داستان فیلم دارد ،  برای بیان احساسات و    عمل و  عکس العمل کاراکتر معمولا از نماهای بسته یا( کلوزآپ ) استفاده می کنیم.
4- انتخاب مناسب زاویه دوربین ، که باز هم قصه فیلم و دید کارگردان آنرا تعیین می کند.و در قسمت قبل توضیح دادیم.
5- ایجاد توازن ( بالانس تصویر ): که در مقدمه توضیح داده شد.
جهت دید و ورود و خروج از کادر:
از دیگر نگاتی که خیلی مهم است جهت ورود و خروج هاست که به هنگام دکوپاژ توسط کارگردان طراحی می شود ودر سر صحنه توسط منشی صحنه رعایت می گردد.اگر در کادر جهت ورود از راست به چپ بود و از سمت چپ خارج گردید ، در کادر بعدی ، جهت ورود بایستی از سمت راست باشد. اگر از سمت راست خارج گردید ، بایستی از سمت چپ وارد کادر بعدی شود. اگر سوژه داخل کادر بود واز سمت گوشه کادر خارج گردید ( گوشه بالا) در کادر بعدی بایستی از گوشه پایین وارد کادر شود.البته جهت دید و نوع نگاه دیگر بازیگران در ورود و خروج ها بسته به قصه فیلم باید مد نظر قرار گیرد.و اگر تداوم بصری وجود داشته باشد و دکوپاژ ما دارای ریتم تندی باشد ، داستان ایجاب می کند که مرتبا ببریم و سوژه را تعقیب نماییم.
با ذکر منبع; WwW.kargardani.Ir نسخه برداری مجاز است
12-17-2014 05:25 PM
مشاهده سایت این کاربر یافتن همه ی ارسالهای این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ  ارسال موضوع 


کسانی که از این موضوع بازدید کرده اند
20 کاربر زیر موضوع را خوانده است:
محسن قادری (12-17-2014, 05:25 PM)، تفتی (04-11-2015, 12:12 AM)، اکبر1359 (04-05-2015, 01:11 AM)، mahdijava112 (03-05-2015, 08:13 PM)، hamed (04-08-2015, 02:07 AM)، parmidaazizi (06-27-2015, 05:26 AM)، hashemkhorshidi (08-09-2015, 01:17 PM)، neda (05-25-2016, 08:11 PM)، مهران (03-04-2017, 11:47 AM)، داود شكري (05-13-2017, 04:35 AM)، Maryam (05-27-2017, 05:05 PM)، ناصر بابایی (08-27-2017, 03:50 AM)، Mostafa (01-12-2018, 07:35 AM)، hastiyar (04-02-2018, 09:18 AM)، mohsen.agent47 (09-19-2018, 07:00 PM)، Bahar5566 (12-08-2019, 07:33 AM)، داریوش صادقی (12-26-2019, 05:25 AM)، KeyvanB (11-16-2022, 11:48 AM)، matiyo (12-23-2022, 01:02 AM)، arman (01-30-2023, 10:02 PM)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان


click درباره ماوب سایتهای زنجیره ای ناجی
   
 
سایت فیلم سازی و کارگردانی
این سایت اختصاصی مختص به فیلم سازی می باشد.
لطفا بعد از ثبت نام ,نام کاربری خود را به شماره 10009121139712 ارسال نمائید برای ارتباط و اطلاع رسانیهای انجمن و لطفا زمینه ی کاری خورد را نیز بگوید
شما در این سایت می توانید آثار خود را به نمایش بگذارید
وهرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد

مدیریت توسط محسن قادری

سالم ترین چت ایران ناجی © تالار گفتگوی ناجی
  • سالم ترین شبکه اجتماعی ایران
  • تالار علمی و عمومی ناجی
  • ناجي پروژه انواع تحقیق و مقاله
  • چت روم ناجی
  • آپ لود فایل ناجی آپلود سنتـــــــــــــــر
  • ناجی فیلم
  • آخرین اخبار سایت
  • یاس سیستم
  • تولبار ناجی
  • وبلاگدهی ناجی ،‌ ناجی وبلاگ