انجمن فیلم سازی و کارگردانی|انجمن ناجی|ناجی فروم|وبلاگ سازی ناجی|
هفت قانون طلایی برای نوشتن فیلم نامه کوتاه - نسخه قابل چاپ

+- انجمن فیلم سازی و کارگردانی|انجمن ناجی|ناجی فروم|وبلاگ سازی ناجی| (http://kargardani.ir)
+-- انجمن: بخش نمایشنامه وفیلم نامه (/forum-121.html)
+--- انجمن: بـخــش نمایشنامه , فیلم نامه,نویسندگی (/forum-201.html)
+---- انجمن: بـخــش نمایشنامه و فیلم نامه (/forum-126.html)
+----- انجمن: آموزش فیلمنامه نویسی (/forum-172.html)
+----- موضوع: هفت قانون طلایی برای نوشتن فیلم نامه کوتاه (/thread-188.html)



هفت قانون طلایی برای نوشتن فیلم نامه کوتاه - عاطفه حیدری - 11-10-2014 03:34 PM

 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
هر چه کوتاه تر، بهتر
هفت قانون طلایی برای نوشتن فیلم نامه کوتاه
نوشته: استفانی ژوالاند
ترجمه: علیرضا رفوگران


1- هرچه کوتاه تر، بهتر

زمان یک فیلم کوتاه می تواند از پانزده ثانیه تا چهل و پنج دقیقه باشد. فیلم نامه تان را تا حد امکان کوتاه کنید چون فیلم کوتاه هر چه کوتاه تر باشد، هزینه تهیه آن نیز کمتر خواهد بود. البته تکنولوژی دیجیتال دست فیلم سازان را باز می گذارد اما در هر حال زمان هزینه بر است، همچنین غذا رساندن به عوامل گرسنه ! و اگر فیلم برداری را بیش از اندازه سریع پیش ببرید، ممکن است فیلم کوتاه تان نیز بیش از اندازه آماتوری به نظر بیاید. فیلم باید کم هزینه باشد اما کم ارزش جلوه نکند!
در چند دقیقه هم می توان شور و هیچان آفرید. به طور مثال به فیلم کوتاه "ودو" اثر سباستیان نگاه کنید. یک انیمیشن چهار دقیقه ای درباره یک عروسک ودو که باید قلب خودش را سوراخ کند تا از به صلابه کشیده شدن دوستش جلوگیری کند. این فیلم دل آدمی را می شکند.

2- هنگام نوشتن، واقع بینی را از دست ندهید

خوبی فیلم کوتاه این است که می توانید هر طور بخواهید آن را درست کنید، چون مدیران اجرایی استودیو های بزرگ بالای سرتان نیستند. اما در هر حال واقع بینی را در نوشتن از دست ندهید. من فیلم نامه هایی را خوانده ام که در آنها صفحه های متوالی صرف صحنه های اکشن جستجو و تعقیب شده اند، با تصادف های اتومبیل. به نظر می رسد بسیاری از فیلم نامه نویسان درک نمی کنند که این نوع صحنه ها تا چه اندازه زمان بر است. در واقع فیلم نامه کوتاه را به عنوان فرصتی ببینید تا از هزینه های واقعی هر یک خطی که می نویسید، آگاه شوید. تصور اسب های سفیدی که زیر نور مهتاب چهار نعل می تازند، مطمئنا شگفت انگیز خواهد بود اما آیا دوست اسب چران دارید و یا کسی را می شناسید که متخصص تصاویر گرافیک کامپیوتری باشد؟ اگر فقط به منابع محدود دسترسی دارید، دامنه فکرتان را نیز محدود کنید.
فیلم" زرد آلو" نمونه فیلم کوتاهی است که احتمالا با بودجه کم ساخته شده است (این فیلم به لحاظ تولید آنچنان ارزشمند به نظر می رسد که من شک دارم با هزینه کم ساخته شده باشد) چون درباره دو نفر است که در یک کافه سر میز نشسته اند، اما گستره ای از هیجانات و احساسات را به نمایش می گذارد. در همین راستا می توان از فیلم کوتاه آسیایی "صرفا یک قصه عاشقانه" نام برد که تقریبا به طور کامل در یک آسانسور واقع می شود. لوکیشن هایی را در نوشته هایتان بیاورید که جالب اما در عین حال انجام پذیر باشند. به فکر مهار کردن صحنه و در دسترس بودن آن باشید و از لوکیشن های دوردست که نیازمند کیلومترها رانندگی است، اجتناب کنید.

3-فیلم نامه را بصری کنید
"فیلم یک رسانه تصویری است". "به تصویر بکشید، گفتار نکنید." این جملات قوائد طلایی فیلم نامه نویسی هستند که اساتید به طور دائم به ما گوشزد می کنند. با این همه تحیر انگیز است که چطور اغلب فیلم نامه ها گفتار گونه اند. فیلم بیان داستان در غالب تصویر است که در ضمن اقتصادی ترین راه بیان یک داستان است- و وقتی یک فیلم کوتاه می سازید، اقتصاد همه چیز است. برای شخصیت هایتان پیش- داستان های تصویری بیافرینید. رفتار آنها، مشاغل آنها، موقعیت آنها و... را با نمادهای بصری مشهود کنید.
در فیلم کوتاه "قرار ناهار" خانمی بسیار شیک چنگالش را پیش از استفاده پاک و براق می کند. این کار چه چیزی درباره او به ما می گوید؟ توجه داشته باشید که در این فیلم کوتاه هیچ دیالوگی وجود ندارد، فیلمی که جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه اکشن را از آن خود کرد.
4- تک لحظه ها را دریابید
بهترین فیلم های کوتاه غالبا یک تک لحظه اند که به نمایش در می آیند، اما در دل داستانی دارند. منظور من از داستان چیست؟ منظورم اختلافی است که باید حل شود، جایی که معمایی در گرو کار است و انتخابی است که قهرمان داستان باید بکند. کوشش کنید در داستان، سررسید زمانی و یا تیک تیک ساعت داشته باشید. این یک التزام نیست اما قدری تنش به فیلم کوتاه شما می دهد. فیلم "سر وقت" نمونه خوبی از یک فیلم کوتاه است که همه این شرایط را دارد. این فیلم، داستان یک مرد جوان دلشکسته را به تصویر می کشد که توانسته است نظری کوتاه به آینده بیفکند و بر اساس آن باید در دم وارد عمل شود.
5-بیانگر یک داستان باشید
همیشه باید تلاش کنید داستانی را بیان کنید که گیرا باشد. از ایده هایی که انگیزه های مفهومی دارند و یا هدفشان صرفا شکستن همه قوائد است، برحذر باشید. فیلم کوتاه فرصتی بسیار مغتنم برای گسترش مرزهای داستان گویی سینمایی است، اما در هر حال باید تماشاچی را درگیر کند و به هیجان بیاورد. به طور کلی تجربه نشان داده است که یک فیلم کوتاه باید دارای قهرمانی با هدف مشخص باشد که حریف یا مانعی سر راه دارد. فیلم "من عاشق سارا جین شده ام" را ببینید. این فیلم، یک گروه نوجوان را در شهری متروک نشان می دهند که در آن بزرگ سالان تبدیل به اجساد متحرک شده اند، اما در اصل فیلم یک داستان عاشقانه است درباره پسر بچه ای نوجوان که نمی تواند با دختر بزرگتری که عاشقش شده است، ارتباط برقرار کند.
6-خواننده را درگیر کنید
از آنجا که زمان زیادی برای تحت تاثیر قرار دادن خواننده ندارید، تاثیر صفحه اول فیلم نامه بسیار حیاتی است، همانطور که بسیار حیاتی است خواننده را در ده صفحه اول یک فیلم نامه بلند مجذوب کنید. جهان فیلم، کدام است؟ آیا ما حامی شخصیت اول داستان هستیم؟ آیا جهان داستان، واقعی به نظر می رسد؟ پایان داستان نیز عاملی حیاتی است و از آنجا که کمتر فیلم کوتاهی در آخر تکان دهنده است، باید بکوشید پایانی معنی دار و رضایتبخش حاصل کنید.
7-از کلیشه ها برحذر باشید
در فیلم های کوتاه کلیشه و یا تمرکز بر یک موضوع بخصوص بسیار دیده می شود. چطور است که همه می خواهند درباره آدم کشان حرفه ای، دزدان مسلح، مردمانی که مرگ خود را تماشا می کنند، بچه هایی که نماد معصومیت اند، روابط نا مشروع و....بنویسند؟ از کلیشه ها دوری کنید مگر آنکه نگرشی تازه نسبت به آنها دارید. این کاری است که فیلم "فرزندان" کرده است. در این فیلم کوتاه، دو آدم کش حرفه ای سردرگم، در واقع باید یک پسربجه به ظاهر با مزه را بکشند و یکی از آنها دچار تعلل می شود، تا وقتی که متوجه می شود ان پسربچه یک موجود فوق طبیعی است که مادرش را وحشت زده کرده است. درباره چیزی بنویسید که با آن آشنایی دارید، چیزی که در شما طنین افکن باشد نه چیزی که از فیلم های دیگر وام گرفته اید. از داستان های کوچک نگریزید، طرح های کوتاه بهترین وسیله برای آنها هستند و بعدها به عنوان فیلم نامه نویس حرفه ای فرصت بیان داستان های کوچک را نخواهید یافت.
در آخر، تا می توانید فیلم کوتاه ببینید. هیچ چیزی جایگزین این تجربه نخواهد شد که بدانید چه فیلم هایی دیده می شود و شما به عنوان تماشاچی (و همچنین فیلم نامه نویس) چه احساسی درباره آنها دارید.