سینمای سورئالیست - نسخه قابل چاپ +- انجمن فیلم سازی و کارگردانی|انجمن ناجی|ناجی فروم|وبلاگ سازی ناجی| (http://kargardani.ir) +-- انجمن: دانشگاه واحد 48 (/forum-9.html) +--- انجمن: ترم های دوره ی کارشناسی کارگردانی (/forum-12.html) +---- انجمن: ترم اول کارشناسی کارگردانی ... (/forum-135.html) +----- انجمن: سبک های سینمایی: مریم جلالی (/forum-18.html) +----- موضوع: سینمای سورئالیست (/thread-102.html) |
سینمای سورئالیست - محسن قادری - 01-27-2014 05:15 AM سینمای سورئالیست سینمای سورئالیستی (به انگلیسی: Surrealist cinema) رویکردی مدرن در حوزه نظری، نقد و تولید فیلم است که ریشه آن به دهه ۱۹۲۰ در پاریس برمیگردد. مانند سینمای دادا، مشخصههای ویژه سینمای سورئالیستی، تلفیق، انکار روانشناسی دراماتیک و استفاده مکرر از تصاویر تکاندهنده است. نخستین فیلم سوررئالیستی صدف و مرد روحانی است که در سال ۱۹۲۷ بر اساس سناریویی از آنتونن آرتو، توسط ژرمن دولاک ساخته شده است. از دیگر فیلمهای شاخص این گونه میتوان از سگ اندلسی و عصر طلایی ساخته لوییس بونوئل و سالوادور دالی نام برد. بونوئل فیلمهای زیاد دیگری را با درجات مختلفی از اثر سورئالیستی تولید کرد. محتویات ۱ اصول نظری ۲ فیلمهای سورئالیستی و فیلمسازان این سینما ۳ فیلمهای متاخر ۴ جستارهای وابسته ۵ منابع اصول نظری. مایکل ریچاردسون در کتاب خود سورئالیسم و سینما در سال ۲۰۰۶ چنین استدلال میکند که آثار سورئایستی نه با سبک یا فرمشان، بلکه باتوجه به نتایج عمل فراواقعگرایی در آنها، شناخته و تعریف میشوند. وی مینویسد: «سورئالیستها در پی برآوردن[۱] و خلق برخی عوالم جادویی که فراواقعی شناخته میشوند، نیستند. علاقهٔ آنها اغلب و انحصاراً به نقاط اتصال و لولاهای عرصهها و حوزههای مختلف «وجود» است. سورئالیسم همیشه در مورد عزیمت است تا رسیدن. یعنی همیشه به دنبال راههای خروج از آنچه هست میگردد تا یافتن آنچه هست! ریچاردسون به جای ارایه دادن یک زیباییشناسی ثابت، سورئالیسم را چونان نقطهٔ متغیر جذبه و کششِ پیرامون آنچه که فعالیت پیوستهٔ سورئالیستها به دست میدهد، تعریف میکند.» سورئالیسم بر اساس تصاویر غیرمنطقی و ذهن ناهشیار ترسیم میشود. با اینحال نباید سورئالیستها را به خطا خیالباف یا ناتوان از تفکر منطقی دانست. بلکه بسیاری از سورئالیستها در این زمینه خود را انقلابی معرفی میکنند. به جای ارایهٔ یک زیباییشناسی ثابت، میتوان سورئالیسم را به عنوان یک شکل هنری همیشه در حال تغییر تعریف کرد.[۲] فیلمهای سورئالیستی و فیلمسازان این سینما. آنتراکت: ۲۲ دقیقه، صامت، سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رنه کلر و فرانسیس پیکابیا و به کارگردانی کلر. این فیلم در ۴ دسامبر ۱۹۲۴ منتشر شده است. روح مولنروژ: ۹۰ دقیقه، صامت، سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رنه کلر و والتر شالی و به کارگردانی کلر. این فیلم در فوریه ۱۹۲۵ در آمریکا و در مارس همان سال در فرانسه منتشر شد. صدف و مرد روحانی: ۳۱ دقیقه، صامت، سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط آنتونن آرتو و به کارگردانی ژرمن دولاک. این فیلم در سال ۱۹۲۸ در فرانسه منتشر شده است. ستاره دریایی: ۲۱ دقیقه، صامت، سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط رابرت نستوس و کارگردانی من ری. این فیلم در سال ۱۹۲۸ منتشر شده است. سگ اندلسی: ۱۶ دقیقه، صامت، سیاه و سفید و محصول فرانسه. نوشته شده توسط سالوادور دالی و لوئیس بونوئل و به کارگردانی بونوئل. این فیلم در سال ۱۹۲۹ منتشر شده است. عصر طلایی: ۶۰ دقیقه، مونو، سیاه و سفید و محصول فرانسه، نوشته شده توسط دالی و بونوئل و به کارگردانی بونوئل. این فیلم در سال ۱۹۳۰ منتشر شده است. فیلمهای متاخر. ژزف کورنل پس از ۱۹۳۰ و در آمریکا فیلمهای سورئالیستی میساخت. فیلمهایی مانند رز هوبارت محصول ۱۹۳۶. آنتونن آرتو، فیلیپ سوپالت و رابرت دسنوس فیلمنامههای فیلمهای بعدی را مینگاشتند. سالوادور دالی در ۱۹۴۵ سکانس یک خواب در فیلم طلسم شدهٔ آلفرد هیچکاک را طراحی کرد. دالی و والت دیزنی در ۱۹۴۶ شروع به کار بر روی فیلمی به نام دستینو (انیمیشنی ۷ دقیقهای) کردند که این پروژه در نهایت در سال ۲۰۰۳ به پایان رسید. آثار فیلمساز و کارگردان تلویزیونی آمریکایی، دیوید لینچ مانند توئین پیکس، جاده مالهالند و اینلند امپایر، جز سینمای سورئالیستی طبقهبندی میشوند. |